Laksesæson 2024

1.maj

Halvdagstur med Mogens. Vi startede meget tidligt ved Gryde å-strækket. Her havde jeg en laks på i ca 5 sekunder, hvorefter den ‘spyttede’ spinneren ud inden det hele var kommet igang. Ellers mærkede vi intet her.

Det gjorde vi heller ikke i byen (en halv times her) og ved Lunden (45 min her).

16.april

Så kom sæsonen i gang. Både jeg og min fiskemakker Mogens fangede en premierelaks.

Uret var lige tikket om på 03.30, da en bil drejede ind på min vej og med dens lyskegler oplyste den mørke nat. På slaget som altid – Mogens var klar på laksefiskeri! Det silede ned, men regnen gjorde intet ved humøret. Vi glædede os helt vildt, og som til alle laksepremiere, havde vi fuldstændig styr på, hvordan vejret ville blive i løbet af dagen i Holstebro og omegn. Der var meldt fuldt solskin, så morgenens regnvejr i Odense bekymrede os overhovedet ikke.

De første kopper kaffe blev skænket, mens E20´s asfalt blev ædt meter og meter. Samtaleemnet var som altid, når vi kører mod Storå, dagens fiskeri. Den ekstrem megen nedbør de sidste par måneder og den deraf følgende høje vandstand i åen måtte have fået laksene til at søge langt op i åsystemet. Derfor var planen enkel – vi skulle begynde på bystrækket højt oppe i åen. Det sidste stræk inden Vandkraftsøen oppe i Lunden ville nok have været det bedste valg, men da vi tænkte, at det stykke nok var mere end fyldt op med fiskere, var bystrækket et nærliggende sted at starte. Og det har vi gode erfaringer med. Vi havde dog ingen forventninger til fangster, da vi var bange for at den forhøjede vandstand ville gøre det ekstra svært. Vi glædede os bare, på en meget mere afslappende måde end andre år, til at komme i gang med sæsonen.

Da vi kom til åen, var der allerede et par fiskere i gang. Vi fordelte os, så jeg startede lidt opstrøms Vegen Å – der hvor jeg for nogle år siden fangede en laks den 17.april – og Mogens begyndte ved Netto. Efter en halv times fiskeri, da jeg var nået ned til p-pladsen, kastede jeg min gule spinner over til modsatte side under gangbroen. Jeg lod den synke og spinnede derefter langsomt ind. Da spinneren tog et sving ved egen bred, kom hugget. Det føltes først meget forsigtigt, men jeg blev hurtig klar, at det var en laks. Den tog flere udløb, men efter 5-7 minutter kunne en anden fisker nette den for mig. Krogen sad lige i saksen, så den laks var aldrig røget af. Laksen var den flotteste premierelaks. 83 sølvblanke cm (5,7kg). Det var den første laks, der blev landet i byen (kl 6.30), så den fik selvfølgelig megen opmærksomhed. Mange kom med lykønskninger – en premierelaks får bare megen bevågenhed. Der gik 20-30 minutter før jeg kunne ringe til Mogens og kort efter kunne jeg slæbe laksen ned til Mogens, der var ved Musikteatret, hvor bilen var parkeret.

En time efter min fangst var det pludselig Mogens´ lyserøde flue, der blev taget af en laks. Jeg var knap nok kommet i gang med fiskeriet igen, men da jeg hørte brølet, løb jeg i fuldt firspring hen til Mogens, der stod ved ’kajkanten’ overfor Netto. Efter ca 10 miuntters fight kunne jeg efter lidt kravlen frem og tilbage på kajen nette laksen, som var et flot eksemplar på 87 cm. Jeg brød ud i et vildt glædesbrøl for det var så uvirkeligt. Vi havde ingen forventninger haft, og nu efter en times fiskeri havde vi begge landet en laks – vanvittigt, men en fantastisk følelse!

Det blev ikke til meget fiskeri den dag. Vi fiskede lidt videre i byen, inden vi kørte ud til Plexus og fik indvejet laksene. Derefter kørte vi til Gryde å-strækket nu hvor vi var på de kanter. Vores fornemmelse var helt klart, at det var oppe i byen/Lunden, at der var størst chance, men nu hvor vi havde fået vores premierelaks kunne vi bare nyde fiskeriet.

Ved Gryde å-strækket var der ikke fanget en laks ved Gryde å, så jeg tænkte at jeg ville fiske ned mod den å. Der var en enkelt fisker foran mig. Og selvfølgelig fik han en laks på ved å-udløbet. Men jeg havde jo fanget, så det var fedt at det lykkedes for ham. Og da det var ham (Allan), der på samme spot, for 6 år siden nettede min første premierelaks, var det fedt at kunne hjælpe. Efter en god fight kunne jeg håndlande hans laks og glæden kunne få frit løb. Super afslutning på en vild dag. Vi fik måske fisket sammenlagt 3 timer, men det var det hele værd. Til info så blev der landet 56 laks den dag!

Nu er sæsonen i gang – er spændt på, hvad den har at byde på.