Laksesæsonen 2023

16.april

Traditionen tro troppede Mogens og jeg op til premieren, og også i år valgte vi at begynde ved Kvickly-strækket, lidt over kl 5. Strækket blev fisket igennem et par gange, men vi mærkede eller så intet. Og meget utraditionelt blev der ikke fanget nogle laks i de 4 timer vi fiskede der. Det eneste der viste sig, var en bæver, der med et kæmpe plask gav et sæt i flere fiskere.

Efter byen tog vi ud til Gryde å-strækket, hvor der var fyldt godt op med fiskere. Men det det var dog intet problem at finde en plads. Lige da vi ankom blev der landet en laks nedstrøms det store stryg. Nogle timer senere blev det til endnu, næsten samme sted.

Mogens havde et hug men ellers mærkede vi intet. En dejlig historie var det dog, da en mand, der fiskede foran mig, pludselig spurgte om det ikke var mig, der havde skrevet nogle fiskebøger. Laksepremieren havde han og sønnen nemlig læst et par gange og de syntes, at den var rigtig god. Det var dejligt at høre. Jeg fik en hyggelig snak med ham og sønnen, der også var med. Og endnu mere glædeligt kunne jeg næste dag læse, at netop denne 13-14 årige knægt havde fanget en laks om aftenen. Super sejt!!

I alt blev der fanget 41 laks på premieredagen, hvilket er 20-30 stk færre end ved de sidste par års premiere. Forholdene var perfekte, men vandstanden var lidt højere end de sidste par år – dog uden at være for høj.

Nu venter der en lang sæson, hvor det bliver spændende at se, hvor mange laks, der bliver fanget. Og jeg er da også spændt på at se om der skulle være en laks eller to til mig i løbet af det næste halve år.

21/4

Jeg tog selv afsted til Storå og valgte at fiske fra 10.30-16.30 ved Gryde å-strækket. Selvom kvoten stadig var åben, var der ikke mange fiskere. Der kom og gik hele tiden fiskere, men der var max fire fiskere på strækket af gangen, så det var skønt at gå der. Der blev dog ikke set noget til nogen laks. Jeg havde dog et forsigtigt hug nedenfor bænken, men det kunne have været alt fra en lille ørred til en stor laks…. det finder jeg aldrig ud af.

26.-28. maj

Den 26. maj fangede jeg min første laks i år. En 90 cm blank laks, der desværre havde et stort sår på siden, sandsynligvis efter et møde med en sæl. Laksen blev fanget ved Bur. Resten af weekenden mærkede jeg intet, men min kammerat Søren fangede en laks på 76 cm den 28/5 ved Vemb.

3/7-23

Mogens og jeg kørte i dag til Storå. Efter en lang varmelukning var åen nu åben, og anden halvdel af den store kvote var også blevet åbnet. Så missionen var klar – vi skulle hver fange en laks. Og det gjorde vi. Jeg fik en rumletyk hanlaks ved Præstegårdsspids kl 10 – den var 88 cm og vejede 7,5 kg. Ca 13.30 fik Mogens en laks på 75 cm næsten samme sted.

11/8-23

Jeg tog en halv dag til Storå, da vandstanden, efter en længere periode med høj vandstand, atter var faldet til et godt niveau. Det lugtede af laks og da der dagen for inden var blevet taget 28 stk (!!), primært smålaks, virkede det til at være en god timing.

Jeg startede ca 11.40 ved Gryde å-strækket, og efter 5 minutters fiskeri huggede den første laks – det gjorde den nedstrøms stryget. Det var en mindre, men vild, smålaks, der hurtigt kom i nettet… og lige så hurtigt kom ud igen. 55 cm.

Jeg fiskede ca halvanden time og så to springende smålaks og havde en efter spinneren, der viste sig, da jeg var ved at tage spinneren op. Men det blev ikke til mere, så jeg valgte at skifte plads. Jeg tog kort til ‘Vemb-broen’ men kunne hurtigt konstatere, at det var et dårligt valg. Så jeg tog til Bur. Efter ti minutters fiskeri huggede en lidt større, og endnu vildere, smålaks. Den kom også i nettet – superflot laks på 65 cm. Fem minutter senere huggede endnu en laks på næsten samme plads. Den virkede godt kroget, men et kort sekunds uopmærksomhed under netningen, gjorde at laksene gik ind i sivene, hvor den sad fast. Og kort efter var den væk. Lidt træls, men det var lidt til ‘lærebogen’.. 🙂

Jeg fiskede ikke så meget ved Bur, da der var en meget underlig mand (beruset, tror jeg) på det ene stræk. Han stod der, hvor laksene plejer at hugge, men ham havde jeg ikke løst til at komme i nærheden, så det stræk blev ikke fisket… øv.

Så da jeg havde en times fiskeri tilbage (havde planlagt at stoppe kl 17), tog jeg til Idom – men her skete der intet.

Ca fire timers fiskeri gav to laks og en mistet, hvilket i min verden er mere end godkendt. Det var tydeligt at mærke, at der var kommet flere laks i åen, så det bliver spændende at se de næste par ugers fangster deroppe.

27/9-23

Mogens og jeg tog en halv dag til Storå. Vi fiskede først ved Gryde å-strækket. Her fik jeg et kraftigt hug på medlemsstykket, men fisken blev ikke siddende. Jeg så en springende laks ved Gryde å, men den ville ikke noget. Vi fik ingen laks, så vi kørte videre til først Bur og siden Idom, men ud over aborre og et par små ørreder, så vi intet.