Laksesæson 2019

Status for sæsonen

Det blev til tre fine laks, men sæsonen vil jeg nok mest huske for en sæson, hvor jeg mistede en del laks – og flere lige på netkanten. En tabt laks, som jeg dog aldrig kommer til at glemme, er den meget store laks, jeg mistede nedenfor bænken ved Gryde å-strækket. Men på trods af alt, så var det atter en super sæson ved Storå, og jeg glæder mig allerede til den 16. april.. 🙂

15.okt

Var ganske kort ved åen med knægten – for at ‘sige tak for sæsonen’. Der blev fisket lidt ved Bur og ved Gryde å-strækket. De voldsomme vandmængder gjorde det meget svært, og det blev da heller ikke til nogen laks.

4.-6.okt

Jeg var atter ved Storå. Denne gang med tre venner. Jeg fangede desværre ingen laks (kun en lille ørred), selvom der blev kæmpet. Besøgte Gryde å-strækket, Idom å-strækket, Bur, Vængerne, midtbyen og det korte stræk ved Vemb (landevejsbroen) uden succes. Min makker Mogens fik en lille laks fredag aften, men det var det eneste der kom på ‘land’. Et voldsomt temperaturfald over de sidste par dage fra ca 13 grader til 8,5, må have sløvet laksene for vi så næsten ingen fisk.

10/8

Her et kort udsnit.

Her en lidt længere beskrivelse:

Kl 4.00 tøffede Mogens ind i Sanderum og læssede en allerede meget frisk laksefisker i bilen, hvorefter vi drønede mod Storå. Forventningerne var store, for åen havde været lukket i næsten tre uger og forholdene så nu ud til at være perfekte. Vi havde en ide om, at der ville være rigtig mange laks ude ved Vemb, men da der sikkert ville være mange fiskere, valgte vi at køre til strækket ved Gryde å. Det kender vi jo efterhånden også rigtig godt – og her var der ikke andre fiskere! Vi fordelte os på medlemsstrækket og allerede efter en halv times fiskeri fik jeg hug. En livlig laks havde taget spinneren og den tog hurtigt flere småudløb. Efter nogle minutter kunne jeg kane den ind i nettet, og da målebåndet viste 75 cm, og jeg endnu ikke havde fået en kvotelaks, blev den hjemtaget. I løbet af de næste par timer landende jeg yderligere tre havørreder, mens jeg nettede to laks for Mogens. Den ene en utrolig ’bred’ 80 cm laks. Han fik også en havørred. Det havde altså været en skøn morgen, da jeg begav mig op til bænken for at få en kop kaffe. Lige neden for bænken fik jeg for to år siden den hidtil største laks (106 cm), så da jeg nåede derhen, valgte jeg lige at tage et enkelt kast. Da spinneren var halvvejs, fik jeg et voldsomt hug, og i overfladen ruskede en ’blankmat’ kæmpelaks med et gigant hoved spinneren, som en anden krokodille, der flår en antiloppe, der er kommet for tæt på. Derefter satte den i et voldsomt tempo turen 20-30 meter opstrøms. Det hele var total uvirkeligt, for laksen var kæmpe, og jeg nåede nærmest ikke at opfatte, hvad der skete. Men laksen stoppede pludseligt og idet den ændrede retning, fløj spinneren ud af munden på den og som et projektil ud af vandet… og væk var laksen. Hvor stor den var… tja, det finder jeg aldrig ud af. Men det er klart den største laks jeg har haft på. Den kunne være 115 cm… men også meget større. I will never know.

Vi fiskede til kl 13. Jeg fangede yderligere en laks, på ca 55 cm. Derudover mistede jeg en på ca 80 cm lige opstrøms Gryde å. Efter hugget hoppede den vildt ud af vandet et par gange. Derefter svømmede den hurtigt direkte ind mod mig, hvorefter den svømmede langs bredden 6-7 meter under nogle siv, hoppede på den anden side af sivene, mens jeg prøvede at få stangen ned under sivene, og væk var den. En vild og sjov oplevelse.

Det blev altså til to laks til hver. Vi mistede begge to laks og fangede derudover 4 havørreder (jeg fik 3 og Mogens 1). Alt i alt, igen en super tur til Storå!

4/7

Det er bare en rigtig hård laksesæson, hvor det ikke helt går min vej. Først havde jeg svært ved at finde laksene. Det lykkedes på sidste tur, men to af tre laks blev desværre mistet. I dag var den så gal igen. Jeg havde kontakt til tre laks, men ingen af dem kom med helt ind i nettet. Jeg lagde ud ved Bur kl 6, men mærkede intet. Der er efterhånden meget høj vegetation, så det var svært at fiske de gode pladser. Samtidig var vandstanden ekstrem lav. Mine overvejelser var derfor at de fleste fisk sikkert ville stå længere ude – så jeg kørte ud til Vemb og fiskede strækket på ca 100m ved landevejsbroen. Her fik jeg efter kort tid en laks til at tage den orange spinner. Den rullede desværre vildt rundt i overfladen i de store bølger (det blæste meget!) og derfor var jeg meget nervøs for at miste den. Den tog et par korte udløb og var derefter ved at kunne landes. Da den var på vej ind mod nettet fløj spinneren pludselig ud…igen lige som sidst. Pis. Laksen var omkring de 75-80 cm. Kunne jeg have gjort noget andet? Pressede jeg den for hårdt? Røg den fordi presset på den korte line blev for stort? Der røg mange tanker igennem hovedet, men det er måden jeg altid har fightet laksene på, så jeg tænker ikke at jeg kunne have gjort andet. Måske ville den være blevet landet, hvis jeg havde en makker med, som kunne have landet den… hvis og hvis.. Den næste time så jeg intet, så jeg drønede til Gryde å-strækket, som er let tilgængeligt og altså ikke svært at fiske pga høj vegetation. På medlemsstrækket huggede endnu en laks, men da den efter 5 sekunder tog et udløb spyttede den pludseligt spinneren. Hugget var også lidt forsigtigt (det var det i øvrigt også med den første laks), men fanme træls at de ikke bliver siddende for tiden. Ved Assermands pynt overlistede jeg en ørred på ca 50 cm, men den røg sgu også af. Da der ikke skete mere og jeg kun havde knap 1½ time tilbage (jeg ville kun fiske til kl 13.30) kørte jeg igen til Vemb, for jeg tænkte at der her var størst chance for succes. Da jeg ankom til åen sprang en mindre laks ud af vandet, og den næste time så jeg 8-10 laks (mindre laks… trækkende fisk!) ude af vandet. Ved modsatte brink hoppede en større laks på ca 90 cm ud af vandet to gange. Jeg kastede til den og i andet kast kom et voldsomt hug og laksen snurrede rundt i overfladen. Men da den dykkede var det uden min spinner….. Om den mistimede sit hug pga de voldsomme bølger der var på dette stræk er ikke godt at vide, men heller ikke dagens 3. laks ville med ind. Det blev altså til en nultur…. men en tur med mange oplevelser (selvom de tabte laks efterhånden nager en del….. de sidste 5 kontakter er alle ‘tabt’!). Som sædvanlig så jeg isfuglen og så hoppede et lille rålam ud for mine fødder ved Bur.. 🙂

Nå, men jeg må bare op på hesten igen… og så glæde mig over, at jeg ikke har problemer med at finde laksene..

18/6

Så blev årets første laks endelig overlistet. Det var en laks på 90 cm fanget ved Bur, og nettet af min ven Dennis. Den blve fanget ved 7-tiden, og knap en time senere fik jeg på lang line endnu en laks på. – lidt tættere på Østerburlund. Efter en kort fight havde jeg mulighed for at lande laksen, da den var helt inde ved bredden. Desværre var det en meget dårligt landingssted og laksen svømmede ud igen. Da jeg igen fik den presset ind mod bredden og jeg nu havde nettet klar, røg spinneren desværre ud af munden på den. Den var lidt større end den første, og lignede helt klart en laks, der havde været længe i åen. Øv, men sådan er det en gang i mellem.

Ved 11-tiden tog vi et kort smut forbi et stræk nær Vemb, men da vegetationen her stod meget høj, vendte vi hurtigt næsen mod Gryde å-strækket. En times fiskeri og pludselig fik jeg en voldsomt hug med et efterfølgende resolut udløb ved Assermands pynt.. Men med ét blev linen slap, og jeg kunne med det samme mærke, hvad der var sket. Ud af det blå var linen bristet…. ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh… hvordan det er sket ved kun guderne. Så selvom det var en fantastisk god dag for mig, var det lidt øv med de to tabte laks. Dem vil jeg tænke over i en rum tid. Glæden ved årets første laks skal dog nok vinde den kamp.

16/6

Jeg tog en morgen/formiddagstur til Storå. Det blev ikke til årets første laks, men en ørred på 45 cm blev da landet.

31/5

Jeg var med et par venner ved Varde å. Det var første bekendtskab, og nok ikke det sidste, for vi fiskede på et par skønne stræk nær golfbanen. Vi fangede desværre intet, men jeg fik et hug og en laks på i 5 sekunder, hvorefter den slap.. øv.

Her et par indtryk fra dagen:

18/5

Jeg var på en halvdags tur med min ven Christian. Vi startede meget tidligt ved Gryde å. Her fik vi set en ormefisker, der fangede en laks på 91 cm. Vi mærkede intet, men så ved 10-tiden tre laks, der som en flok spækhuggere, lige var oppe at vende – tydeligt at det var fisk på træk. Vi kunne desværre ikke overliste dem, så vi forlod stedet og besøgte siden rensningsanlægget, midtbyen og Lunden. I midtbyen havde Christian en kort kontakt til en laks, men det var det eneste vi så. Det havde regnet igår, men åbenbart ikke noget der havde betydning, for åen fremstod endnu lavere end sidst jeg var der. Der blev i alt fanget tre laks den dag. Den ene vi så samt to der blev taget ved kolonihaverne. Igen ramte vi altså ikke lige dagen, hvor der kom gang i den…. så jeg venter stadig på årets første laks.

10/5

Mogens og jeg var atter ved Storå, men åen var stadig lav og det var en kølig overskyet dag. Vi så eller mærkede intet. Først gennemfiskede vi Gryde å-strækket, så Idom og til sidst by-strækket… uden held.

Artikel: Den klassiske april

Storå-premieren (Kort beretning)

16.-17. april

Så kom sæsonen i gang, fantastisk. Jeg fangede desværre ingen laks, men det går nok. Det var bare skønt atter at kunne fiske ved Storå. Beretning følger, men herunder ses billeder fra turen.